onsdag 22. februar 2012

Tips om hvordan lære barn å kjøre alpint

I går var jeg ferdig tidlig på jobben. Solen hadde stått på hele dagen, det er vinterferie stemning i bakken. Etter en liten tur på butikken dro jeg tilbake til barnehagen, for å hente Lillegutt. I bilen hadde jeg med ski, støvler og hjelm. Og i lomma en liten sjokolade-gulerot. Sånn i tilfelle han ikke ville stå på ski. Og det viste seg å være lurt. For selvfølgelig så ville han egentlig ikke i bakken, bare hjem å leke med biler.
Men etter litt go' snakking fant han plutselig ut at vi skulle kjøre litt på ski.


Alpint er er min idrett. Jeg har selv kjørt aktivt i mange år, og jobber som trener. I tillegg driver jeg skiskole i barnehagen jeg jobber i. 
Så her er noen av mine tips til hvordan man kan lære barn å kjøre på ski.

Utstyr:

Ski: Det er ikke så viktig om skiene er av årets modell. Men gi skiene litt pleie og omsorg. Ski som blir tatt vare på er letter å kjøre på, og det blir en kortere vei til mestring og glede. Om du ikke har så peil på skiprepping, råder jeg dere til å sende  skiene til service sånn innimellom, hos noen som kan. De fleste sportsbutikker har skiverksted selv, eller samarbeidspartnere. Det koster ikke alt for mye, og skien blir som nye. Når det gjelder lengde finnes det ingen eksakt formel. Det er flere faktorer som spiller inn. Barnets høyde, tyngde, og ferdighetsnivå spiller inn. Men sånn i gjennomsnitt pleier vi å si at skiene skal nå barnet til midt på panna.

Støvler: I mine øyne er støvlene det desidert viktigste utstyret. Det er støvlene som er bindeleddet mellom barnet og skiene. Og en støvel som sitter godt og riktig er alfa/omega for en god skifølelse. Ikke gjør tabben med å kjøpe støvler til å vokse i. En støvel som er for stor gir en dårlig kobling mellom barn og ski. Og en manøver av barnet vil da gi mindre utslag i skiene. Kjøp en støvel som passer der og da, med en alpin-ullsokk i. Ikke raggsokk! Ellers skal støvlene være så myke som overhode mulig. Det skal de være helt opp i 10 års alder.

Hjelm: Her har jeg sett mye rart opp igjennom tiden. Den vanligste feilen er hjelmer som sitter som en kalott på toppen av bakhode. Alltid ta med barnet når du skal kjøpe hjelm. Hjelmen skal dekke øverste del av panna. Det er fort gjort at barna detter fremover og slår panna ned i snøen/isen. Derfor er det viktig at hjelmen dekker dette området. Ellers er det viktig at hjelmen er beregnet for alpint.

Staver: Dette trenger de ikke i starten. De er stort sett i veien.

I bakken:

Når jeg kjører med Lillegutt på 3 år, kjører jeg stort sett med han mellom beina. Han er ikke mottakelig for noe særlig av instruksjon enda. Så det viktigste for meg er at han synes det er gøy. Derfor har jeg han mellom beina, og vi hopper og spretter på alle mulige homper og dumper. 
(Vet jeg ikke har hjelm på dette bilde. Bilde er fra i fjor, Lillegutt sin først dag på alpinski. Jeg dro og kjøpte meg hjem dagen etter. Man er jo forbilde)

Er sele en god ide?
Dette er et spørsmål jeg får ofte. Svaret mitt på dette er: Sele er ikke optimalt. Men kan fungere veldig bra om "instruktøren" ikke føler seg veldig komfortabel i bakken. Sele gjør at barnet ofte "henger" i støvlene. Altså får tyngdepunktet bak foten, og blir stående på hæla. Riktig teknikk er at man skal stå med tyngdepunktet slik at man står med trykk på hele fotsålen.
Min erfaring er at barn lærer seg fortere å kjøre på egenhånd ved at "instruktøren" kjører ved siden av barnet, med en stav, kosteskaft, e.l. som barnet kan holde i foran seg. Da flytter barnet automatisk tyngdepunktet fremover og står riktigere over skia. En annen fordel med å kjøre ved siden av barnet er at man lettere kan styre barnet til å kjøre svinger. Da holder barnet farten nede på egenhånd, i motsetning til seler, dere barnet blir "dratt" bakover. 
Ellers kan man prøve å få barnet til å stå høyt. Altså ikke "sette seg ned". Igjen handler det om tyngdepunktet rett over foten. 

Terpe på ploging.
Før man slipper ungene alene utfor en bakke er det viktig at de klarer å stoppe/bramse. Derfor er ploging det første man skal lære barna. Her er det bare å terpe hele veien.

Lek på ski
Når barna begynner å kjøre mer på egenhånd, bruker jeg mye lek i bakken for at de skal øve på å bevege seg mens man kjører på ski. Hermegås og slange-formasjon, der vi kjører etter hverandre og "tuller" masse nedover bakken. Leke "Danske" er også en populær lek. Da er vi så "dårlige" vi klarer, og detter hele veien ned. Dans og sang kan fungere fint også i bakken. Det er utrolig kult å se barna svinge nedover mens de synger og danser Hode, skulder, kne og tå. 

Det viktigste til slutt
Kjør på barnets premisser. Kjør sakte og skap trygghet og mestringsfølelse. En blid og trygg unge lærer fort.
Foreldre og barn slår ikke alltid like bra an når det gjelder opplæring. Da kan skiskole være en god start. Enten privattimer, eller i gruppe.

Ha en strålende ski-vinter videre.

5 kommentarer:

  1. nå er småen ikke helt skiklar enda men dette innlegget var matnyttig :) siden du var grei og hektet lenken min på listen din gjør jeg det samme :)

    SvarSlett
  2. Supert innlegg, og veldig nyttig:) Har selv erfaring som skiinstruktør (alpint) for de aller minste og kjente jeg savnet dette veldig når jeg leste dette innlegget. Hurra!

    Jeanette

    SvarSlett
  3. Takk. Vi har fått våre to gutter i gang nå, de prøvde første gang når de var 4,5 og 6,5 år. Fin alder synes jeg. Men vi føler at det vanskeligste er å mestre heiskjøring. Kan du si noe om dette?

    SvarSlett
  4. Hei Camilla.
    Kult at gutta dine kjører på ski. Det liker vi. :)
    Heis kan være en vrien ting. Regner med at du tenker på skål-heis, dere barna kjører alene. Mange barn kan være litt redd for å kjøre alene oppover, og da er det fort at de spenner seg. Er man stiv som en stokk er det lett å tippe. Det gjelder å slappe av, og ikke presse beina sammen. Man skal kjøre ganske brei-beint for at heisen sklir av. I tillegg er det viktig at de står oppreist, og ikke setter seg mot skåla.
    Man kan også hjelpe de oppover, ved å ta heisen sammen med de. Den beste måten å ta skål-heis sammen med barnet på er å la barnet ha en ski på hver side av en av "instruktørens" ski. Gjerne det sterkeste beinet, da dette kan være noe tungt. La barnet hvile rompa/ryggen på kneet/låret til "instruktøren". Dette er fint om heis-kjøring er langt utenfor komfortsonene til barnet. En god skiopplevelse er avhengig av trygghet.
    Ellers er det bare å prøve igjen om man faller av.
    Håper dette var til litt hjelp.
    Kjenner det er litt lettere å vise, enn å skrive...

    SvarSlett
  5. Flott artikkel med masse nyttige tips! Vi er i gang med nybegynnertrening på våre to gutter på 3 og 6 år. 3 åringen elsker fart, og roper av fryd når han står nedover mellom bena til pappan sin. 6 åringen er litt mer forsiktig og er skeptisk til fart, så han må lære ploging snarest mulig. Har du noen tips/øvelser til hvordan man lærer et barn å ploge? Har forsøkt å kjøre foran og forklare/vise, men det ser ikke helt ut til at han skjønner konseptet...

    Hilsen Linn (llyngstad@hotmail.com)

    SvarSlett