lørdag 18. august 2012

Ekspedisjon Fjellheimen - del 3 - I fjellet

Endelig hadde dagen kommet, dagen da vi skulle sette ut i fjellet. Vi hadde forberedt oss godt, og følte oss klare.

Etter frokosten satte vi oss ned med kartet for å finne ut hvor vi skulle gå. Lillegutt var ivrig på å finne ut hvor hytta var, hvor vi skulle gå, og hvor vannet vi skulle ligge ved var.
For å få en best mulig tur, tror jeg det er viktig at han er med på turen hele veien. Og får bestemme litt, han også. Selvfølgelig innenfor noen valg.
Vi valgte et vann sammen som så fint ut. Passe avstand å gå. Og ikke for mye terreng. Valget endte på å kjøre til bunnen av Muen, for så å gå inn til Flåtjønnet, en gåtur på ca 1,5 km.

Så var det på tide å pakke sekkene.
Hva må man ha med på en slik tur?
Her er vår pakkliste.
- Telt
- Soveposer
- Liggeunderlag
- Primus (med brensel)
- Fyrstikker (2 esker) (pakket vanntett)
- Kjeler
- Tallerkener og bestik
- Kopper
- Vannflasker
- Skift til Lillegutt (2 fulle sett)
- Pysj etter forholdene (denne gangen et tynt fleecesett)
- Regntøy
- Toalettsaker
- Nattableier
- Våtservietter
- Kniv og liten øks
- Hodelykter (1 til hver)
- Ekstra lommelykt
- Batterier
- Fiskeutstyr
- Førstehjelpsutstyr (husk å se gjennom det før man skal ut. ikke alle inneholder plaster når man kjøper)
- Sokker til meg (hadde litt for liten sekk, 80L, så jeg måtte prioritere bort skift til meg)
- Mat så man kan kose seg litt.
- Div. leker (Lillegutt sitt ansvar)

Da skulle vi klare oss fint. Jeg pleier å legge alt utover senga før jeg pakker det ned. Da får jeg en fin oversikt over alt, og det er lettere å se hva man mangler.

Vi tok bilen til foten av Muen, parkerte, og var klare til sele på sekker for liten og stor, samt en kløv for Odin. Men vi kom ikke så langt før det ble veldig tungt for Lillegutt. Han hadde nok tatt med litt for mange leker. :) Så bare etter ca hundre meter måtte vi ta første stopp for å feste Lillegutt sin sekk uten på min. Alt for å få positive opplevelser hele veien. Han er jo ikke så stor enda. Om han sitter igjen med opplevelser av strev og tung sekk, er det ikke sikkert han er like villig til å bli med neste gang. Han lærer seg sikker å bære selv med årene.

Nå ble det heldigvis mye bedre. Og Lillegutt ble "ansvarlig" for å passe på at vi gikk riktig vei. Han gikk foran å så etter røde merker på stien. Det var stor glede for hvert merke han fant. Og gåturen gikk unna. Etter ca halvveis hadde vi en lengre pause, med vann og kjeks (en hel pakke gikk ned).

Endelig fremme ved Flåtjønnet, der vi skulle tilbringe natten. Innen vi hadde kommet dit hadde værgudene satt ting i gang, og mørke skyer hang faretruende over. Vi måtte forte oss å sette opp telte, og akkurat i det vi var ferdig kom det en skikkelig skur. Så vi kastet alt inn i teltet, oss selv også. Og tilbringte den første timen inne i teltet. Men det var bare koselig. Vi leste bok og lekte med biler.

Fra vår lille "Topptur". Like før regnet høljet ned.
Vi hadde generelt mye vær under hele turen. Manglet bare snø. Hver gang himmelen åpnet seg, stormet vi inn i teltet igjen. Ved et tilfelle hadde vi gått på en liten topptur, vår egen topp (en stor stein litt oppe i fjellet). Akkurat i det vi kom til toppen begynte det å hølje ned igjen. Vi hadde selvfølgelig ikke på oss regntøy, og måtte løpe tilbake. Tilbake i telte satt vi kliss våte og holt på å le oss ihjel. :)
Utover kvelden ble det en magisk stemning i fjellet, med tordenbygene som skled over fjellene et stykke unna. Var som å høre trollene buldre i fjellet. Mens vi satt ved vannkanten og lurte på hvorfor fiskene ikke ville spise markene.

Vi hadde hatt en fantastisk dag, og Lilligutt krøp ned i soveposen, trøtt og sliten. Vi leste den ene boka vi hadde med oss, for sikkert 10. og siste gang den dagen. Han kunne den til slutt nesten ordrett.

Dagen etter hadde været blitt enda dårligere, med masse regn. Og turen tilbake til bilen ble en våt opplevelse. Men Lillegutt tok igjen ansvar for å finne røde merker. Over hauger og myrer. Og overraskende nok gikk han hele veien tilbake også.

Det var veldig godt å komme tilbake til hytta, fyre i peisen, og tørke oss litt.

En tur jeg nok aldri vil glemme. Håper også den har satt spor hos Lillegutt, noe jeg liker å tro. Han var ihvertfall stolt. :)

La barna få bestemme litt, og være aktivt med på turen helt fra planleggingen. Så er jeg sikker på at alle får en fin tur.

Her kommer noen flere bilder fra turen:

MonsterTruck-Lynet er et must på tur.