søndag 25. mars 2012

Hoggorm-safari

Et sikkert vår tegn, er når den lille, mystiske krabaten, Hoggormen, tar sine første kryp i frisk luft.
Etter en lang vinter inne i bolet sitte, sammen med sine nærmeste, strekker den på den lange kroppen sin, og kryper ute for å samle litt varme fra vår-sola. Da ligger den soler seg, litt i halvsøvne, på de bare steinene.
Akkurat i denne perioden er det perfekt å dra på hoggorm-safari.

Etter mange år i skogen i nærmiljøet, både som lekearena og turområde, har jeg blitt godt kjent. Og vet godt hvor hoggormen holder til. En gjeng med ormer har slått seg til ro på en liten haug, ikke langt fra en fin bålplass. Der har de bodd i mange år.
Jeg og Lillegutt dra da for å se om vi kunne hilse på noen. Det var det første hoggorm-safarien til Lillegutt, så det ble en spennende tur.

Vi pakket med oss pølser og sjokomelk, og dro oppover i skogen.


Vi koste oss i vår-sola med pølsene. Og når vi var gode og mette gikk vi bortover mot Hoggormhaugen. Lillegutt fikk kjenne litt på spenningen, og var ikke helt sikker på om han turte å bli med. Men etter noen betryggende ord fra pappa, om at Hoggormen var mye mer redd enn Lillegutt, var det ikke lenger noe problem. 

Vi listet oss rundt haugen, for vi måtte ikke skremme ormene. Vi tittet og tittet, med øynene på stilk. Men denne gangen hadde nok ormene krypet inn i hulen sin igjen. En liten nedtur, men det gikk fint. Vi hadde en kjempe fin tur i skogen.


Her er et bilde av en av ormene som bor på Hoggormhaugen. Bildet er fra hoggorm-safarien jeg hadde med jobben min sist tirsdag. Da var vi så heldige at vi fant 4 ormer.


Hoggormen biter veldig sjeldent. Den biter kun når den ikke ser noen annen utvei. Den stoler stort sett på kamuflasjen sin, og ligger helt i ro. Om man kommer for nærme stikker de sin vei. 
Men når jeg har med barn på hoggorm-safari tar jeg selvfølgelig noen forehåndsregler.  
 - Barna må ha på seg tykk bukse, og støvler, som ormen ikke klarer å bite igjennom.
 - Jeg går først og ser hvor ormene ligger, mens barna venter litt unda
 - Kun et barn får komme opp å se på ormene av gangen.

Om uhellet skulle være ute og man blir bitt, skal alle barn under 12 år til sykehus øyeblikkelig. 

Selv om det er litt risikofylt, synes jeg det er fint og bra at barn lærer seg å behandle alle typer dyr i skogen. Er man forsiktig med hoggormen, er hoggormen forsiktig med deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar